پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 228490
آخرين خبرها از انتخابات تمام الکترونيکي سال ۹۸
تاریخ انتشار : 1396/05/08 10:45:48
نمایش : 1750
انتخابات الکترونيک هزينه‌هاي جانبي مانند چاپ تعرفه و عوامل انساني که تا چند روز پس از انتخابات در شعبه درگير شمارش آرا هستند را کاهش مي‌دهد، اما مهم‌ترين دستاورد و ويژگي انتخابات الکترونيک سرعت، صحت و دقت است و از مزاياي آن شمارش لحظه‌اي است که مي‌توان در لحظه از آخرين نتايج آگاه شد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، معاون مرکز توسعه دولت الکترونيک و فناوري اطلاعات وزارت کشور با اعلام آمادگي بخش آي تي وزارت کشور براي برگزاري انتخابات مجلس شوراي اسلامي سال ۱۳۹۸ به صورت تمام الکترونيکي، اين امر را منوط به نظر مثبت شوراي نگهبان و حمايت فني وزارت ارتباطات دانسته است.

فرآيند انتخابات الکترونيک دو بحث مهم دارد؛ يکي احراز هويت راي‌دهنده با کارت ملي که از طريق سرور وزارت کشور به صورت آنلاين احراز هويت مي‌شوند و به آنها تعرفه الکترونيک مي‌دهند که در صندوق اخذ راي الکترونيک راي بدهند و ديگري آراي صندوق‌ها که به صورت الکترونيک شمارش خواهند شد.

برگزاري انتخابات الکترونيکي همچنين باعث کاهش خطاهاي شمارش، افزايش سرعت کار و ايجاد شفافيت مي شود  در اين زمينه عليرضا براتي- معاون مرکز توسعه دولت الکترونيک و فناوري اطلاعات وزارت کشور - در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اين که در چند سال اخير ۲۴ فرآيند از ۲۵ فرآيند برگزاري انتخابات الکترونيکي تنها يک فرآيند اخذ راي و شمارش آرا به صورت دستي انجام مي‌شود، گفت: در انتخابات مجلس شوراي اسلامي گذشته در ۱۴ شهر انتخابات را به صورت کاملا الکترونيک برگزار کرديم که پايلوت بسيار موفقي براي وزارت کشور بود و باعث شد تا به برگزاري انتخابات به صورت کاملا الکترونيک در کشور در سال‌هاي ديگر ترغيب شويم. 

او با بيان اين که در انتخابات شوراهاي شهر و روستاي سال ۱۳۹۶ ما در ۱۴۰ شهر کشور دستگاه‌هاي جديدي را که براي برگزاري انتخابات الکترونيک ساخته شده بود را مورد استفاده قرار داديم که بسيار مورد استقبال قرار گرفت و به صورت کاملا صحيحي انتخابات در اين شهرها برگزار شد، گفت: با اين تجارب مثبتي که از استفاده آزمايشي در برگزاري انتخابات الکترونيک در کشور داريم، اميدواريم در انتخابات مجلس شوراي اسلامي سال ۱۳۹۸ بتوانيم انتخابات را به صورت کاملا الکترونيکي در کشور انجام دهيم، اين مستلزم همکاري نهادهايي همچون شوراي نگهبان به عنوان ناظر انتخابات و وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات به عنوان پشتيبان فني و تکنولوژيکي است.

پيش از اين محمود واعظي - وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات - از آمادگي اين وزارت براي برگزاري انتخابات الکترونيک خبر داده و گفته بود: ما زيرساخت ها را براي برگزاري انتخابات به صورت الکترونيک فراهم کرديم و شبکه ملي اطلاعات بستر بسيار خوبي است و امتحان خود را پس داده است از جمله اينکه سرشماري در کشور را در بستر شبکه ملي داشتيم. به وزارت کشور و شوراي نگهبان اعلام کرديم که از نظر زيرساخت براي برگزاري الکترونيکي انتخابات مشکلي نداريم به هر حال تصميم با وزارت کشور و شوراي نگهبان است.

مصوبه هيات دولت در جلسه ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ به برگزاري انتخابات به صورت کاملاً الکترونيکي راي مثبت داد و تصويب کرد تا يازدهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي و خبرگان رهبري به صورت کاملاً الکترونيکي برگزار شود. رئيس‌جمهور در اين جلسه اعلام کرد: «موضوع برگزاري الکترونيکي انتخابات از خيلي وقت پيش مطرح بوده و با توجه به اجراي آزمايشي آن در تعدادي از حوزه‌ها در انتخابات قبلي مجلس شوراي اسلامي و کسب آمادگي‌هاي لازم، اجراي الکترونيکي انتخابات مهم است». اما اين اولين باري نيست که دولت تصميم مي‌گيرد انتخابات را در ايران به صورت الکترونيکي برگزار کند.

اولين تلاش‌ها براي برگزاري انتخابات الکترونيکي به دولت سازندگي بازمي‌گردد و دور دوم انتخاب مرحوم آيت الله هاشمي رفسنجاني به عنوان رئيس‌جمهور، در آن زمان هنوز اينترنت به شکل فعلي فراگير نبود از همين رو تصميم گرفته شد ابتدا از طريق دستگاه فکس اقدام به خوانش آرا کنند اما اين روش به دلايل مشکلات فني قابل اجرا نبود و پس از آن روش خوانش نوري برگه‌هاي راي پيش‌بيني شد.

هر چند اين روش اجرايي و پيروز انتخابات اعلام شد، اما بنا بر اعلام، ميزان آراي باطله در اين انتخابات زياد بود و نتيجه آن شمارش دستي آرا در دوره‌هاي آتي بود. با فراگيرتر شدن اينترنت و ابزارهاي الکترونيکي در دنيا، بحث برگزاري انتخابات به صورت الکترونيکي نيز داغ‌تر شد و با روي کار آمدن دولت اصلاحات دوباره از سر گرفته شد.

اولين تلاش‌ها براي برگزاري انتخابات در دولت اصلاحات هم به سال ۱۳۷۷ و انتخابات شوراي شهر بازمي‌گردد. در اين دوره از انتخابات دولت موفق شد شمارش آرا را به صورت الکترونيکي انجام دهد، هر چند شمارش سنتي نيز در کنار آن صورت مي‌گرفت.

انتخابات الکترونيک هزينه‌هاي جانبي مانند چاپ تعرفه و عوامل انساني که تا چند روز پس از انتخابات در شعبه درگير شمارش آرا هستند را کاهش مي‌دهد، اما مهم‌ترين دستاورد و ويژگي انتخابات الکترونيک سرعت، صحت و دقت است و از مزاياي آن شمارش لحظه‌اي است که مي‌توان در لحظه از آخرين نتايج آگاه شد. فرآيند انتخابات الکترونيک دو بحث مهم دارد، يکي احراز هويت رأي‌دهنده با کارت ملي که از طريق سرور وزارت کشور به صورت آنلاين احراز هويت مي‌شوند و به آنها تعرفه الکترونيک مي‌دهند که در صندوق اخذ رأي الکترونيک رأي بدهند و ديگري آراي صندوق‌ها که به صورت الکترونيک شمارش خواهند شد.

ايسنا

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html